HET SCHILDEREN VAN STRAND & DUINEN

Najaarsimpressies

Dit najaar maakte ik prachtige foto’s van stuifduintjes vlakbij het Heartbreak Hotel te Terschelling. De zon stond laag en de schaduwen waren lang. De storm van afgelopen nacht had in het zand regenputjes en stuifsporen achtergelaten. Het natte zand aan de schaduwzijde van de duintjes toonde zeer donker. Op andere plekken was het zand al gedroogd, het lichtte fel op in het zonlicht.

Eerste pogingen:

Geel:
Ik heb moeite om de kleur en de structuur van het zand in olieverf goed te raken. Ik ben al snel geneigd om geel aan het mengsel toe te voegen. Ik probeerde mengsels bestaande uit Soft Mixing White met een tipje Cadmium Geel (midden of licht), Transparant Oxide Geel, Napels Geel licht en donker … maar geen van de mengseltjes toonde natuurlijk. Het was me veel te geel.

Het internet:
Ik probeerde een geadviseerde mix met de kleuren: Vleeskleur (Lukas), Sepia en een tipje Gebrande Sienna. Dit werd me veel te oranje hetgeen veroorzaakt zou kunnen worden omdat ik de Vleeskleur van W&N gebruikte.

Donker ogend nat zand:
Wat aardig blijkt te werken is een mengsel van zinkwit of soft mixing white met een vleugje Ruwe Omber of Van Duijck Bruin. Je krijgt de juiste toon en natuurgetrouwe uitstraling. Aan de andere kant toont het mengsel al snel grauw en oninteressant.

Verder experimenteren

Wit zand en stuifzand:

Feitelijk toont het zand zo wit dat je in de gereflecteerde kleur het effect zou moeten kunnen zien van de kleur van de lichtbron. Bijvoorbeeld een blauwe lucht of een warme zon. Uiteindelijk, na veel experimenteren, blijken de volgende mengseltjes goed te voldoen:

  • Zinkwit of Soft Mixing White met een tipje Gele Oker Licht (Rembrandt 228). Ook dat mengsel is al snel te sprankelend. Je kunt de kleur breken met sepia (Rembrandt 416).
  • Ik probeerde ook een mengseltje gebaseerd op sienna naturel (Rembrandt 234), met wit en gebroken met sepia. Als variatie is dit ook aardig, maar feitelijk iets te warm ten opzicht van Gele Oker Licht.

In de diepe schaduwen:

De door mij gemaakte stuifduin-foto’s tonen nogal contrastrijk. In de diepe slagschaduw zie ik dat de kleur ervan neigt naar donkerblauw of donkerviolet.

  • Ik maakte een diepzwart mengseltje bestaande uit Alizarin Crimson (een blauwachtig rood) en Phthalo Blauw (roodachtig blauw). Als je dat mengt met een tipje wit zie je dat het neigt naar violet.
  • Ik probeerde ook een mengsel van ultramarijn blauw + gebrande omber. Blauw moet overheersen.

Deze mengsels werken wel maar het zijn erg sterk gepigmenteerd mengsels waardoor het moeilijk blijkt te zijn om (via tamponeren) zachte verlopen van de diepste schaduw naar belicht zand te realiseren. In de voorbeelden zie je de uitgangsfoto en het geschilderde resultaat.

Mengsel van Wit + Gele Oker Licht + Sepia

Mengsel van Wit + Sienna Naturel + Sepia

Gele Oker Licht

  • Gele oker licht is een monogepigmenteerde verf. Het bevat enkel het pigment PBr 24 (bruin gebaseerd op Antimony/chronium/tit.oxide). Pbr 24 wordt ook gebruikt in napelsgeel licht en nikkeltitaangeeldonker.
  • Probeer nu niet om gele oker licht te maken door gele oker te mengen met wit. Gele Oker bevat een totaal ander pigment, namelijk Py42 (geel).

Een volgende transparante laag na droging

Glaceren:
Ik heb enkele heldere mengsels aangemaakt gebaseerd op transparant wit (Rembrandt) gemengd met een tipje Gele Oker Licht. Het geel heb ik gebroken met Sepia (Rembrandt). Deze mengsels gebruikte ik om de contrasten van de duintjes te verzachten en de gemiddelde toon wat op te halen. In de schaduwen heb ik er ook een tipje violet aan toegevoegd (Dioxazine Violet). Kijk, dat werkt!

Details:
Met gebruik van een color shaper en de achterzijde van een penseel en met een kleine sleper kun je nu mooi in de natte verf wat pikkels en sporen maken (textuur van regendruppels en stuifzand). Juist in een glaceerlaag pakt dit mooi uit.

Hooglichten:
Ik maakte mengseltjes van het dekkende Titaanwit en Gele Oker Licht en Sepia. De plekken waar strand en duinzand door de zon wordt belicht kun je hiermee mooi ophalen en accentueren.

Schaduw in de duinen en de slagschaduw van het helmgras:
Een violet grijs mengsel blijkt erg mooi te werken. Gebruik een minuscuul tipje dioxazine violet en meng dat in een koele grijsachtige mix.

Het helmgras

Lichte warme tinten:
Ik maakte allerlei lichte mengseltjes met gebruik van het dekkende Titaanwit met Dennengroen, Chroom Oxide Groen, Transparant Oxide Rood en Gele Oker Licht.

Donkere koele tinten:
De donkere tonen mengde ik met Indigo Blauw en/of Sepia en/of Ruwe Omber. In de voorgrond gebruikte ik een sleper en in de achtergrond een plat versleten kwastje.

Links: Een detail foto. Midden: Te contrastrijk resultaat. Rechts: Resultaat na glaceren met transparant wit mengsels.