ROZE & GEELGROENE VELDZURING … JAZEKER WEL!

Het is voorjaar en het Friese landschap wordt gedomineerd door prachtige kleurpaletten van boterbloem, veldzuring, koolzaad en het uit de kluiten gewassen fluitenkruid. Dit alles afgezet tegen het frisgroen van jong gras en het zilverwit van nieuwe grasaren levert een overweldigend schouwspel op. De opvallend roodbruine veldzuring is duidelijk een mooi contrast.

Bij het schilderen van veldzuring blijkt het treffen van de kleur opvallend moeilijk. De geschilderde veldzuring valt gewoonweg onvoldoende op. Ik probeerde van alles zoals mengsels met Indisch rood, gebrande sienna & de diverse ombers.

Bruine veldzuring

Kleurschakeringen in dit landschap

Bij het samenstellen van je kleurenpallet kan het handig zijn om eerst eens wat kleurtjes “te prikken”. Ik die dat met photoshop. Je krijgt dan een puur realistisch resultaat. Een voorbeeld met kleurschakelringen heb ik al samengesteld (op de foto – achtergrond naar voorgrond = rijen van boven naar beneden).

Roze & Geelgroene Veldzuring

Dit voorjaar bekeek ik deze veldzuring eens wat beter. Tot mijn verbazing zag ik helemaal geen bruin. Het plantje toont een zee van prachtige bloempjes die opgebouwd zijn uit blaadjes met een opvallend roze rand en een pittig geelgroen hart. Dit gecombineerd met een licht geelgroen steeltje zorgt voor een mooi minischouwspel.

Ik realiseerde me dat ik hier wel eens te maken kon hebben met een complementair paar. Twee kleuren die in de kleurencirkel tegengesteld zijn en bij menging een donkere toon opleveren. Van dichtbij bekeken zien we duidelijk deze twee afzonderlijke kleuren (en kleurschakeringen). Van veraf gezien vindt er optische kleurmenging plaats. Bij onze waarneming vermengen de kleuren zich.

Optische menging beproefd via verfstreken

Vergelijk dit fenomeen maar met het beeldscherm van je TV. Het beeld bestaat uit duizenden puntjes die afzonderlijk rood, groen of blauw zijn. Wij nemen ze waar alsof het gehele kleurspectrum getoond wordt. Zo ook met de veldzuring. Moeder natuur kent die truc al sinds mensenheugenis.

maakte een proefbeschildering door de roze en geelgroene verf in lijnen, naast elkaar, te plaatsen. Een foto daarvan heb ik op de computer vermenigvuldigd tot één beeld met tientallen roze en groene lijnen. Bij een fotobewerking via “gaussiaans vervagen” ontstond er …… een bruine kleur.

In verf / het palet

Ik deed een mengproef met:
1) Quinacridone Roze (Talens – van Gogh) en Geelgroen (Schmincke – Mussini) aangevuld met Titaan Wit
2) Quinacridone Roze (Talens – Van Gogh) en Vermiljoengroen Licht (Talens – Rembrandt) aangevuld met Titaan Wit

Hierbij bleek dat in beide gevallen de mengkleur van het Roze en het Geelgroen Licht een mooi bruin opleverde. Bij Vermiljoen Groen was de toon daarvan iets donkerder/dieper.

In het kader van expressionistisch schilderen lijkt het mij interessant om veldzuring expressief weer te geven door deze te  schilderen met Quinacridone Roze en Vermiljoengroen Licht te gebruiken. Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen.