GEEL + BLAUW ≠ GROEN
Geel + Blauw ≠ Groen
Bij het schilderen van wolkenluchten heb je vaak te maken met blauwe koele tinten en warme geelachtige tinten. Onbedoeld ontstaan er dan groene mengkleuren. Nu kan en mag alles bij wolken. Je kunt het zo gek niet verzinnen en het komt voor. Hoe dan ook, ik wilde eens childerij maken met subtiele overgangen en schakeringen van koel tegen warm. Daarom probeerde ik eens een aantal mengtinten uit.
Gele Oker Licht:
In wolkenluchten, daar waar de zon doorschemert, zien we het warme licht al vlug aan voor geel. Bij het schilderen ontstaat de neiging om een gele verf te kiezen die te intens is. Denk aan cadmium geel midden/citroen, indisch geel of oker. Je kunt natuurlijk het intens gele verminderen door het te breken, bijvoorbeeld met sepia. Het mengsel wordt dan ook wat donkerder van toon. Je kunt het ook minder intens maken door te mengen met wit. Het wordt dan lichter van toon. Maar mooi is dat niet. Geel met veel wit wordt een nare bleke melkachtige tint.
Ik koos voor een minder intens geel namelijk Gele Oker Licht. Het is een mono gepigmenteerde verf. Dit pigment komt ook voor in napelsgeel licht en napels geel donker. Het zal geen toeval zijn dat gele oker licht het ook goed doet bij het schilderen van zand, strand en duinen. Immers het licht vanuit de wolken wordt weerkaatst door het witte strand. Dan zal de gele kleur van het strand wel bij het gele van de lucht passen, logish toch!
P.S.: het gebruikte pigment in gele oker licht is niet te vergelijken met dat van gele oker. Gele oker licht is uniek.
Indigo Blauw:
Indigo blauw is de kleur van spijkerbroeken. Het is vrij donker van toon. Ik gebruik het graag bij dreigende luchten.
Bij het mengen met gele oker licht ontstaat er een overgangskleur die neigt naar groen. Maar de intensiteit van dit groen is gering. Indigo blauw is wat mij betreft toepasbaar.
Ceruleum Blauw Phthalo:
Ceruleum blauw phthalo is een blauw dat in de kleurencirkel gerangschikt wordt aan de groene zijde. In luchten wordt ceruleum blauw dan ook vaak gebruikt nabij de horizon. Het groen van het land zie je terug in de lucht.
Het is niet geheel onverwachts dat deze, naar groen neigende blauwe verf, bij menging met het gele oker licht een intense groene mengkleur oplevert. Een prachtige groene kleur, dat wel.
Phthalo Blauw:
Phthalo Blauw is een intense kleur. Mede daardoor is deze verf moeilijk te doseren. Een tipje er van is al snel te veel.
Bij het mengen met gele oker licht ontstaat er een pittig geel-groen tot blauw-groen. Prachtig voor een meer abstract werk.
Ultramarijn Blauw:
Ultramarijn blauw wordt in luchtenschilderijen veel gebruikt. Vooral in de hoge luchten is de kleur, al dan niet verdonkerd met zwart, erg geschikt.
Bij het mengen met gele oker licht ontstaat er een overgangskleur die neigt naar groen. Maar de intensiteit van dit groen is gering. Ultramarijn blauw is, wat mij betreft, toepasbaar.
Konings Blauw:
Koningsblauw is bij uitstek geschikt en passend voor hollandse luchten. Je kunt het breken met vermiljoen oranje of/en sepia. Ik koningsblauw graag bij zomerse luchten.
Bij het mengen met gele oker licht ontstaat er een overgangskleur met een nlichte groenzweem. Maar de intensiteit van dit groen is gering. Koningsblauw is wat mij betreft toepasbaar.
Paynes Grey:
Paynes Grey gebruik ik regelmatig in wolkenluchten. Dit grijs is heel koel en neigt naar blauwachtig. Vandaar de keus om ook deze blauwachtig grijze mee te nemen in de mengtest. Paynes Grey is een transparante verf en dus prima te doseren bij mengtonen.
Bij het mengen met gele oker licht ontstaat er een overgangskleur waarin geen groenzweem optreedt. Aanvullend is het een geschikte, naar blauw neigend, grijs.
Een dreigende avondlucht waarbij het zonlicht juist onder de wolken doorkruipt.