SCHILDEREN MET DE DRY-BRUSH TECHNIEK
Bij de dry-brush techniek wordt de verf onverdund opgebracht. Er komt geen medium aan te pas.
Verf direct uit de tube noemen we massaverf. Bij de meeste verven/leveranciers is de verf dan behoorlijk pasteus. Probeer het eens met een varkensharen platte kwast. Gebruik maar heel weinig verf. Een minuscuul tipje verf is vaak al voldoende. En het kan heel mooi werken om op dezelfde kwast twee tinten op te nemen. Soms is deze hoeveelheid verf al te overdadig. Strijk je kwast dan voorzichtig af op een stuk absorberend papier. Bijvoorbeeld pakpapier of karton. Breng de verf met een doelgerichte beweging aan op het doek. Niet te veel poetsen en vegen. Je herkent deze techniek aan krachtige kleuren, scherpe randen en meer textuur/factuur. Er zijn schilders die juist wel zachte overgangen bereiken door te vegen. Prachtig voor het schilderen van anatomie/modellen.
VOORBEELD – PORTRET – BLONDE HAREN MET DRY-BRUSH TECHNIEK
Hoe schilder je blonde haren met heel veel lokken.
Voorbereidingen:
- Maak een reeks foto’s en besteedt veel aandacht aan de belichting. Het hoofdlicht van links-boven is gebruikelijk.
- Het haar: Allereerst heb ik bepaald om welke tinten het gaat. Daarvoor gebruik ik photoshop. In mijn sitiatie bleek zelfs het lichtste haar toch nog wel lichtgrijs getint te zijn. De donkere partijen in de schaduw neigden naar messinggeel.
- Ik heb daarom op het palet diverse tonen en tinten gemengd vanuit titaanwit, gele oker en gebrande omber. Ik heb daarbij maar heel weinig medium gebruikt (Liquin Original). Iets is nodig om de verf pasteus te maken.
- Daarna heb ik de hele schedel, onder het haar in omber/grijs geschilderd. Mengen met Liquin Original zorgde er voor dat de wachttijd verkort werd tot 1 à 2 dagen.
- Daarna schilderde ik de achtergrond in blauwgrijs. Blauwgrijs schept aftand en dus perspectief. Daarbij is deze achtergrond donker genoeg om goed te contrasteren met het blonde haar.
Schilderen – Techniek:
- Ik heb platte langharige varkensharen penselen gekozen. Hoe ouder hoe beter, lekker pluizig.
- Ik wil met dit penseel steeds twee tonen tegelijk opbrengen. Een donkere op de linkerzijde en een lichte op de rechterzijde. Steeds tonen die qua contrast zich naast elkaar op het palet bevinden.
Daarom heb ik het penseel voorzien van een stukje tape en daarop met viltstift de donkere zijde aangegeven. Nu is het herkenbaar. - Ik moet krullen schilderen, dus met de kwast vegen maar ook draaien. Dus helemaal achteraan beetpakken, hand gestrekt.
- Ik heb “droog geoefend” (zonder verf) op een 1:1 print-out. Krullen volgen met een draaiende beweging. Dit om de motoriek een beetje in de vingers te krijgen.
- Ik ben begonnen met de donkerste tonen. In principe vanuit de kruin. Goed gekeken op de foto, waar bevindt zich donker. In de schaduwen en dicht op de hoofdhuid.
- Steeds een beetje verf links en reachts op de kwast opbrengen. Geen medium. En … als de penseel te veel verf bevat, of deze toch te nat is … eerst even afvegen op een stuk karton. Dat heet “dry-brush” schilderen.
- Daarna schilder ik een reeks lichtere tonen. en vervolgens de lichtste, meer aan de buitenzijde. Jaaaa … dat ziet er lekker uit.