HET ENE WIT IS HET ANDERE NOG NIET!l

Zinkwit-versus-Titaanwit … een wereld van verschil!

Hieronder lees je waarom mijn voorkeur uitgaat naar zinkwit.

Ik werkte in het verleden altijd met titaanwit. Het is het meest krachtige wit, dus wat wil je nog meer? Ik had ook een grote tube zinkwit in mijn schilderskist maar vond het wat lastiger om daarmee te mengen. De viscositeit is anders, iets draderiger of stroperiger … hoe zal ik het zeggen? Ik las dat zinkwit bij portretschilders geliefd is. Ik wilde er toch iets meer over te weten komen en heb daarom een proefpaneeltje gemaakt. Ik heb een aantal kleuren/tinten gekozen en ze gemengd met zowel titaanwit als zinkwit. Op het oog mengde ik tot een vergelijkbare tint/toon. Aangezien titaanwit meer dekkracht heeft gebruikte ik daarvan minder, in vergelijking met het zinkwit. Geen “rocket science” dus!

Bevindingen:

  • Zinkwit:
    Is een minder krachtig wit. De gemengde kleuren zijn daardoor mooier en briljanter. De pigmenten komen beter tot hun recht. Je hebt wat meer speelruimte om de toon op te lichten. Het doseren gaat daarbij makkelijker. Het cadmium geel ziet er in gemengde vorm briljanter uit. Ik merk daarbij op dat ik weet dat geel een lastige kleur is om te mengen. De donker grijze mengkleur, van ceruleum phthalo blauw + alizarin crimson, laat zich wat makkelijker terugbrengen qua toon. Ook de andere donkere mengkleuren zien er met gebruik van zinkwit wat pittiger uit, zelfs als je zinkwit in een lichte overmaat gebruikt.
  • Titaanwit:
    De meeste kleuren, waaronder cadmium geel en alizarin crimson en ultramarijn blauw en gebrande omber, zien er na mengen met titaanwit wat melkachtig/kalkachtig uit.

Conclusie:

  • Zinkwit is minder dekkend dan titaanwit. Met andere woorden, iets   transparanter. Ik krijg het vermoeden dat zinkwit daarom geschikter is voor menging met transparante verven/tinten. Op zich zou dat wel logisch zijn, immers we willen niet alleen dat de pigmenten aan de oppervlakte van ons verflaagje het juiste spectrum (de juiste golflengte c.q. kleur) reflecteren. De pigmenten dieper in het verflaagje mogen ook meedoen, graag zelfs! 🙂
  • Ik had gehoopt ook een idee te kunnen vormen over hoe warm of koel de witten zijn. Dat onderscheid was in deze proef niet te onderscheiden.

Kanttekening:

  • Zinkwit wordt na verloop van jaren harder en bros. Gebruik zinkwit dan ook met name op een stabiele drager zoals een paneel. Zinkwit gebruik je vooral bij gelaagde en glacerende techniek. Voor het impressionistische werk op doek gebruik je titaanwit.

Ik koos de volgende kleuren

  • Cadmium geel licht
  • Permanent rood violet
  • Karmijn
  • Alizarin Crimson
  • Indigo blauw
  • Ceruleum phthalo blauw
  • Cadmium rood middel
  • Omber gebrand
  • Ultramarijn blauw

Verder heb ik ook mengkleuren gemaakt:

  • Cadmium geel + permanent rood violet
  • Indigo + Alizarin Crimson
  • Ceruleum phthalo blauw + Cadmium Rood middel
  • Gebrande omber + ultramarijn blauw
  • Gebrande omber + ultramarijn blauw + alizarin Crimson

Het valt niet mee om op een foto de beschreven kleur- en intensiteitsverschillen te laten zien.

Alle getoonde basiskleuren zijn massakleuren (direct uit de tube) die ca. 1:1 gemengd zijn met wit.